Zen-Liget
Call Today 020 8567 0707
51 Uxbridge Road, San Francisco W7 3PX
Open Hours
Mon — Sat: 8 am — 5 pm, Sunday: CLOSED
Stressz és a mellékvese kimerültség
Zen-Liget Budapest > Stressz a betegségek hátterében
Zen-Liget Budapest > Stressz a betegségek hátterében

Stressz a betegségek hátterében

Stressz a betegségek hátterében
„Stressz a betegségek hátterében”

Egyre gyakrabban halljuk a különböző betegségek kapcsán, hogy biztos a stressz miatt van.
De mi is a stressz, miért befolyásolja a szervezetünk működését? Hogyan hat ránk és milyen károsodásokat okozhat a szervezetben? Mi köze a hormonrendszerünk felborulásához, cukorbetegséghez, magas vérnyomáshoz?

A stressz eredetileg a túléléshez szükséges mechanizmust aktiválja a szervezetünkben, ez az ‘üss vagy fuss’ reakció. Tehát arra hivatott, hogy mentsük az életünket. Manapság viszont nem gyakori, hogy élet-mentéshez van szükségünk a stressz hormonokra, annál gyakoribb viszont, hogy dugóban ülve vagy a munkahelyünkön ülve stresszelünk…A stressz hormonokat a mellékvese termeli (adrenalin).

Rövid távú vészhelyzet esetén nincs is baj, de mi történik akkor, ha a stresszhelyzet állandósul vagy hosszabb ideig fennmarad? Ilyen lehet például a válás, anyagi gondok, ha egy szerettünk meghal, munkahelyi stressz, megfelelési kényszer, rossz párkapcsolat, rossz emberi kapcsolatok… stb.

Ha a mellékvese túlhajszolt egy idő után hasonló tüneteket okoz mint az idegösszeomlás. Ilyenkor beszélhetünk a mellékvese-kiégésről, vagy -kimerülésől. A hormontermelése megbízhatatlanná válik, hol túl sokat hol túl keveset termel. Ha túl sok adrenalint termel a mellékvese az elégeti az agy dopamin készleteit, mely elengedhetetlen a jó kedélyhez és depresszióhoz vezet. Ha teljesen kimerül a szerv akkor nagyon kevés adrenalint termel ami miatt az ember szélsőséges esetben annyira legyengül, hogy az ágyból ki sem akar kelni, motiválatlan lesz.

A mellékvese kimerültség tünetei:

✅ gyengeség
✅ energia hiány
✅ összpontosítási nehézségek
✅ feledékenység
✅ depresszív hangulat vagy hangulat ingadozás
✅ rossz emésztés
✅ székrekedés vagy épp hasmenés

A kimerült mellékvese más szervekre és a hormonrendszerre is hatással van. Begyulladhat vagy megnagyobbodhat például a hasnyálmirigy, mert próbálja kompenzálni a mellékvese hormonok hiányát. A szívnek keményen kell dolgoznia miközben a szokatlan kortizol- (anti-stressz hormon) és vércukorszintet próbálja szabályozni. A felesleges kortizol végig száguld a testen és tönkreteszi a máj glükóz- , glikogén, és vasraktárait, ami miatt túlterhelés alakul ki a májnál. A központi idegrendszerre és az agyra is káros a hirtelen megnövekedett kortizol mennyiség.

A pajzsmirigy hormonokra is hatással van az alulműködő mellékvese: sejtszinten alakul ki pajzsmirigy hormon hiány, ilyenkor szokott az történni, hogy minden lelet, vérkép a pajzsmirigy hormonok normál működését mutatja, mégis tapasztalhatóak az alulműködő pajzsmirigy tünetei:

Lyukas bél szindróma
✅ súlygyarapodás
✅ lehangoltság
✅ hajhullás
✅ körmök töredezése
✅ ingadozó vércukorszint…. stb

A stressz sokszor aktivál alvó vírusokat a szervezetben, pl herpesz vírusok, Epstein-Barr vírus, coxsackie vírus, stb… Ezzel magyarázható, hogy miért stresszes időszakban jön ki a herpeszünk, leszünk betegek. Nem utolsó sorban a stressz leállítja az immun védekezést és az emésztési folyamatokat, hiszen a túléléshez/meneküléshez a mozgató szervrendszer aktivizációja szükséges.

Az idegi kimerültség hátterében is nagyon gyakran megtalálhatóak különböző vírusok, pl Epstein-Barr vírus, Coxsackie vírus, Herpes Zoster, egyéb herpes vírusok.

A mellékvese kimerültség állapotában a betegek gyakran érkeznek a következő panaszokkal:

✅ Egész napos fáradtság, inkább este érzi magát energikusabbnak
✅ Nap közben idegi túlfeszítettség, „robbanás-helyzet”
✅ Fáradtan ébrednek
✅ Folyamatos verejtékezés
✅ Homályos látás
✅ Csillapíthatatlan szomjúság érzés

A mellékvese kimerültség „gyógyítása”

Enyhébb esetben 1-3 hónap alatt visszaállítható a normál mellékvese működés. Súlyosabb esetben eltarthat 3-12 hónapig is a regeneráció.

1. 2,5-3 óránként rendszeresen étkezni nap közben:

A mellékvesének az is teher, vészhelyzet, egy plusz stressz, ha éhezik a test, ilyenkor lezuhan a vércukorszint és a mellékvesének kell aktivizálódnia.
Természetesen alapelv a többször keveset, lehetőleg minél több nyers zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk.

2. Alacsony zsírtartalmú étrendre váltsunk

3. Próbáljuk meg kiszűrni mely élelmiszerek vannak rossz hatással a szervezetünkre. Itt említeném meg, hogy sokszor nem is gondolunk arra, hogy bizonyos élelmiszerek mekkora terhet jelentenek a szervezetünknek. Aki nem tudja megemészteni a glutént vagy a tejfehérjét az minden nap komoly stressznek teszi ki a szervezetét anélkül, hogy tudna róla. Ilyenkor nem jelentkeznek feltétlenül emésztőrendszeri panaszok, viszont a szervezet méreganyagként kénytelen kezelni ezeket az anyagokat és ez egy állandó stresszforrás.

4. Fogyasztásra ajánlott zöldségek, gyümölcsök: csírák, spárga, kék áfonya, banán, fokhagyma, brokkoli, fodros kel, málna, szeder, saláták, piros alma

5. Jótékony táplálék-kiegészítők:

✅ édesgyökér
✅ spirulina
✅ C-vitamin
✅ magnézium
✅ króm
✅ szibériai ginzeng
✅ indiai ginzeng
✅ panax ginzeng
✅ baktövis
✅ rhodiola
✅ citromfű
✅ kínai hernyógomba

6. Rendszeres testmozgás: ez lehet akár futás, saját testsúlyos edzés, gyorsabb séta, tánc, úszás… A lényeg, hogy szeresd csinálni és ne kötelességként éld meg.

7. Rendszeres meditáció

Miért épp a meditáció???

A meditáció segít elmélyülni, megnyugodni és befelé figyelni. Jobban megismerni önmagad, azt hogy mi az ami valójában fontos neked, ki vagy és hova tartasz ahelyett, hogy csak robotolsz és éled a mindennapi ‘játszmákat’ a munkahelyen, a kapcsolataidban, a hétköznapokban. Ez a lélek ideje, ráhangolódsz és ha lelkeddel békében, odafigyelve élsz akkor a külvilágban is minden rendben van körülötted. „A legtöbben állandó módszeres kettősségbe kényszerülünk. Az egészségünk is megszenvedi, ha például nap mint nap az ellenkezőjét mondjuk annak amit érzünk, ha megalázkodunk azelőtt amit nem szeretünk és örvendezünk annak ami csak bajt hozhat ránk. Idegrendszerünk nem mese, hanem anyagi testünk része, a lelkünk a térben és bennünk él, mint fog a szájban. Nem lehet állandóan, büntetlenül megerőszakolni.”
Borisz Paszternak: Zsivago Doktor

Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, hogy átláss a stresszforrásaidon és próbálj megoldás orientáltan hozzáállni a dolgokhoz, mindig az adott szituációból próbáld kihozni a legjobbat anélkül, hogy külső tényezőkre hivatkoznál! Ha megtettél minden tőled telhetőt akkor pedig ne stresszel az ügyön, lendülj át rajta, nézd meg más szemszögből, mit akar neked mutatni, mire akar téged tanítani az adott szituáció.

• Tudod, hogy ki vagy Te és mi a célod az életben?
• Van-e valami akadálya annak, hogy kiteljesedett és életerős önmagad lehess?
• Elégedett vagy a munkáddal? Ezt a munkát szívvel-lélekkel csinálod? Akkori is ezt a munkát választanád, ha nem kapnál érte pénzt?
• Mi hiányzik az életedből?
• Hol nem lehetsz őszinte, hol nem mondhatod meg azt ami benned van?
• Van párkapcsolatod? Boldog vagy benne?
• Van módszered a kreatív önkifejezésre? Van hobbid? Mit szeretsz csinálni?
• Anyagi helyzeteddel elégedett vagy? A pénz feszültséget okoz az életedben?
• Milyen szabályok közt élsz és mi lenne az amit a legszívesebben megszegnél?
• Ha lehetne egy kívánságod a jó tündértől mi lenne az?

Ha ezeket a kérdéseket megvizsgálod közelebb kerülsz lelked kívánságához is, ha ennek megfelelően élsz lényegesen kevesebb stresszel találkozol a mindennapokban és ha találkozol is könnyebben tudod kezelni. Tudd, hogy minden érted történik, nem ellened és ha így vizsgálod a dolgokat és látod a mondani-valójukat megérted mi miért történik az életedben és lassan kirakod a kirakós hiányzó darabkáit…